«ساختار فضایی نقاشی» از نگاه محمدرضا اصلانی

هفتمین نشست از درسگفتارهای «هنرهای فضاوند»، میزبان نظریات و مباحث استاد محمدرضا اصلانی، شاعر، کارگردان، TEHRANE-MAN--87-11-25-_0046فیلمنامه‌نویس و مدرس پیش‌رو و شهیر سینما، پیرامون «ساختار فضایی نقاشی» خواهد بود. اصلانی درباره کلیّت مباحث نشست مذکور که روز سه‌شنبه ۳ اسفند ماه سال جاری، ساعت ۱۷:۳۰ در موسسه فضا برگزار خواهد شد، به روابط عمومی موسسه گفت: «نقاشی در واقع نوعی فضانگاری است. فضا نه به عنوان رخداد، بلکه به عنوان اکسیون- عمل و عملکردِ انسان و موجودات برای نشان‌دادن یا هماهنگ‌کردنِ معنادهنده به پیرامون خود از طبیعت تا معماری. این امر در نقاشی نیز سخنی بنیادین است؛ از نقاشی‌های شمایل‌نگارانه‌ی قرون وسطی (آثار بیزانسی و روسی) تا نقاشی‌های رنسانسی از جوتو تا وان‌آیک تا آثار ال‌گرکو تا شام‌آخر داوینچی و تا حتی نقاشی‌های آبستره هانس هارتونگ. و مهمتر نقاشی‌های ایرانی؛ از نقاشی‌های پنجکند تا نقاشی‌های دوره هرات، دوره شیراز و سپس تبریز دوم که در آنها فضا هم تعریفِ مستندنگاری است و هم تعریف فضادادن به ذهن، یاد و حضور به مثابه فضا.»

محمدرضا اصلانی فارغ‌التحصیل در رشته «نقاشی» در مقطع کارشناسی از دانشگاه تهران (۱۳۴۴) و دانش‌آموخته‌ی سینما در مدرسه‌ فیلمسازی وزرات فرهنگ و هنر است که فعالیت‌های ادبی و سینمایی خود را از نخستین سال‌های دهه چهل خورشیدی با ساخت فیلم «جام‌حسنلو» و انتشار کتاب شعر «شب‌های نیمکتی روزهای باد» آغاز کرد. وی در سال ۱۳۹۳ به همراه حسین علیزاده، موسیقی‌دان و اسماعیل خلج تئاتریسین، بعنوان هنرمند نخبه در حوزه سینما شناخته و از وی تجلیل شد.

فیلم‌ها

  • «جام حسنلو و داستان کسی که می‌پرسد» – ۱۳۴۶ (۳۵ میلیمتری – سیاه و سفید – ۲۰ دقیقه)
  • «بَد بَده» – ۱۳۴۸ (۳۵ میلیمتری – سیاه و سفید – ۲۸ دقیقه)
  • «چنین کنند حکایت» – ۱۳۵۱ (۳۵ میلیمتری – سیاه و سفید – ۳۷ دقیقه)
  • «با اجازه» – ۱۳۵۲
  • «ابوریحان بیرونی» – ۱۳۵۲
  • «سریال سمک عیّار» – ۱۳۵۳ (نخستین سریال رنگی تلویزیون ایران)
  • «شطرنج باد» – ۱۳۵۵ (۳۵ میلیمتری – رنگی – ۹۰ دقیقه)
  • «کودک استثمار» – ۱۳۶۱ (۳۵ میلیمتری – رنگی – ۱۰۵ دقیقه)
  • «چیغ» – ۱۳۷۵ (۳۵ میلیمتری – ۳۵ دقیقه)
  • «سریال غبار نور» – ۱۳۷۵
  • «مجموعه‌ منطق الطیر» -۱۳۸۰ (۱۳ اپیزود)
  • «خاطرات یک هفتاد و پنج ساله» – ۱۳۸۴ (۳۵ میلیمتری – ۷۲ دقیقه)
  • «آتش سبز» – ۱۳۸۶ (۱۰۶ دقیقه)
  • «دست‌های هگمتانه» – ۱۳۸۷ (۱۰۹ دقیقه)
  • «تهران هنر مفهومی» – ۱۳۹۱ (۷۷ دقیقه)
  • «جام حسنلو – گفتم این جام جهان‌بین» – ۱۳۹۳ – (۲۷ دقیقه)

کتاب‌ها

  • «شب‌های نیمکتی روزهای باد» – ۱۳۴۴ (کتاب شعر)
  • «بر تفاضل دو مغرب» – ۱۳۵۴ (کتاب شعر)
  • «سوگنامه سالهای ممنوع» – شرکت انتشاراتی زردیس ۱۳۵۷ (کتاب شعر)
  • «بنفش‌تر از خود با خیابان‌‌های خاموش» – مروارید ۱۳۹۱ (کتاب شعر)
  • «دگرخوانی سینمای مستند» – مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ۱۳۹۴
  • «به هیاهوی یک جستار» – رشدیه ۱۳۹۵ (کتاب شعر)
  • «هزار باده هزار باد» – در دست چاپ (کتاب شعر)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *